Ze setkání

Dubnové setkání patřilo všem zájemcům o AI ve výuce. Sešlo se 40 pedagogů od MŠ až po SŠ. Mgr. Monika Pelikánová pro všechny nasdílela své vlastní zkušenosti a postřehy s prací s AI.

První dubnové setkání bylo zvláštní. Zapojené paní učitelky do projektu Elixír do škol s sebou přivedly děti a přímo na nich se učily aplikovat sled efektních pokusů, které měly nejenom zaujmout, ale hlavně poučit, jak určitě děje kolem nás fungují. Během 180 minut se vystřídaly dvě skupiny. Do role pomocných lektorů se postavili moji studenti...

Pro další skupinu pedagogů byl připraven program velikonočních experimentů s vajíčky, který byl obohacen o tvorbu těžišťáků, demonstraci výbuchu sopky provedenou několika metodami a půlhodinové sdílení příkladů dobré praxe. Tato část se ukázala být nejvíce přínosná.

Březnová setkání se nesla ve znamení experimentů s vejci. Účastníky překvapil široký arzenál technik na barvení vajec, přičemž každý měl možnost vyzkoušet si různé metody. Vejce jsme rovněž využili jako názornou pomůcku pro objasnění, proč objekty ve slané mořské vodě plavou. Dalším testem byla soutěž v síle, kde účastníci zjišťovali, kdo dokáže...

Pipetovaná

21.02.2024

Poslední únorové setkání bylo určené pro všechny pedagogy. Byla představena aktivita Pipetovaná, kdy za pomoci 96 jamkových kultivačních destiček lze děti naučit práci s pipetou (automatickou, klasickou). Při aktivitě také dochází k rozvoji jemné motoriky, k pochopení povrchového napětí kapalin, probuzení kreativity, oživení míchání barevných...

Únorové setkání bylo věnováno dokončení tématu smysly. Veškeré předvedené aktivity mají minimální pořizovací hodnotu a lze je využít u dětí MŠ až po žáky SŠ. Pedagogové si vše osahali, ochutnali a nakonec otestovali svůj sluch.

Poslední lednový den bylo pro pedagogy chemie připraveno setkání, kdy díky jednoduchým experimentům jsme se všichni zamysleli nad smyslem pokusů, jejich recyklovatelnost, propojení do běžného života, co jsou tzv. klíčová, kritická a dynamická místa výuky chemie (jak pro žáky, tak pro pedagogy).

Smysly - zrak

13.01.2024

Během lednového setkání se účastníci inspirovali aktivitami a experimenty na téma zrak s propojením do matematiky a biologie. Na konci si vyzkoušeli brýle na simulaci opilosti (den/noc). Škola, která projevila zájem si brýle zapůjčila na měsíc pro své děti.

Během prosincového setkání si pedagogové vyzkoušeli výrobu několika druhů plastů, seznámili se s principem čistírny odpadních vod a na závěr si vyrobili kouzelnou hustotní láhev.

Předvánoční setkání patřilo jak jinak než světlu. Účastníci se mohli inspirovat různými pokusy, které lze zařadit do výuky od MŠ. Došlo na experimenty, které vysvětlily vznik duhy, skládání barev, vznik a rozklad bílého světla. Dále jsme zavítali do světa inkandescence, fluorescence, fosforescence, chemiluminiscence. Posvítili jsme si na běžné...